Volkstuin vereniging

gewijzigd datum 07-02-2015

Volkstuin2-pag1

Archief Ingekomen meldingen

Op deze pagina staat het archief van de ingekomen meldingen door onze leden.

Oproep wie heeft deze pompoen gezien, hij is van de tuin verdwenen.

Of zijn de "kabouters"  langs geweest?

d.d. 15-09-2014

Gezocht gebruikte potten van Hak met schroefdeksel.

alle maten zijn welkom.

Fer Korll telefoonummer : 078-6771934

Wie wint dit jaar met de grootste pompoen?

Dit jaar wordt er door de V.T.V. Ons Genoegen een wedstrijd gehouden om wie de grootste pompoen kan telen.Indien u nog niet bent begonnen met telen, er zijn nog 6 Halloween pompoenplanten beschikbaar bij Patricia Hasman tuin 26.pompoen

Kabouters !!

We zijn dit weekend blij verrast door wat extra hulptroepen.

Op verschillende tuinen zijn kabouters geplaatst om ons te helpen met tuinen.

kabouters.

Vooral de grote kabouter met het witte petje is zeer hulpvaardig!

De nieuwe catalogus van Tuinboetiek / Oranjeband zaden 2014

oranjeband zaden

Beste mede Hobbytuinders,

De nieuwe catalogus is weer bij ons binnen, de leden die de laatste 2 jaar niet bij ons besteld hebben maar hem toch willen kunnen hem afhalen op de Ganzekant 6 te Heerjansdam.

M.vr.gr. Marco en Patricia Hasman

d.d. 20-12-2013

Wat een pompoen!

Hieronder de trotse teler Jan met zijn pompoen van wel 33,7 kg.

Jan met Pompoen

weegschaal pompoen

Als er dit jaar een wedstrijd was gehouden dan had Jan hem zeker gewonnen.

Wat een klus

De eerste klusdag van  volkstuinvereniging Ons Genoegen werd uitgevoerd in het voorjaar van 2013. Met veel animo  zette jong, oud en stokoud zich in, om in  harmonie de gezamenlijke bezittingen een aanzien te geven. Dat maakt het werken in een volkstuin zo aangenaam .  Het enthousiasme en de saamhorigheid voerden de boventoon. De spirit was duidelijk aanwezig en iedereen, die zich had aangemeld om mee te helpen, zette zich voor de volle honderd procent in.

Het materialenhok werd leeggeruimd en schoongeveegd. De buitenkant werd van een nieuwe beitslaag voorzien. De middensloot werd ontdaan van de rietkraag en ander ongewenst groeisel.  Bij een deel van de fietspaden werden de tegels weer aangesloten. Kortom er werd geveegd en gewied, dat het een lieve lust was en als beloning kregen de harde werkers  lekkernijen uit eigen keuken. De keukenprinsessen en koks hadden er veel werk van gemaakt om alle zwoegers intern  te versterken.

De hardnekkigste en meest eigenwijze tuinder verzamelde het afval in zijn aanhanger en voerde de troep in zijn een(d)tje af. Geen hulp nodig voor deze 70-plusser. Hij weigerde consequent hulp van elke jongere beneden  de 70 jaar. Bij de derde rit richting vuilstort werd toch wel enigszins bezorgd over dit fenomeen gesproken. Er werd een strategisch  plan gesmeed, hoe deze volkstuinder in Toom(n) te houden.

Er viel geen onvertogen woord . Wel werd er gelachen, gefloten en gezongen. Daar kunnen de grasparkieten nog iets van leren. De zon hield de temperatuur op een aangenaam werkklimaat en een zacht windje waaide de meeste zweetdruppels koelte toe.

Nadat het gereedschap was geslepen en  netjes schoongemaakt,  werd alles weer op rij gestald in het  materialenhok, waar intussen ook geen onkruid meer te bespeuren viel. De kwasten  waren schoongemaakt en  in de terpentine  gezet en het waterpak  werd te drogen gehangen aan de waslijn. De gebruikte koffiebekertje werden bij het gescheiden afval  gedumpt en  iedereen ging tegen het middaguur  huiswaarts of naar zijn eigen volkstuin.

Voldaan en tevreden. En zo hoort het ook.,

zaterdag 13 april 2013 ; Els Kooiman

Hobbytuinders woedend over dreigende EU-eisen

'Brussel, bemoei je niet met onze moestuintjes!'

Slecht nieuws voor de 200.000 mensen die als hobby hun eigen groente en fruit verbouwen in een moestuintje. De Europese Commissie werkt aan nieuwe regelgeving waarbij tuinieren alleen nog mag met door Europa toegelaten zaaigoed. 'Een stel duurbetaalde ambtenaren draait onze sector de nek om.'

Niet meer je eigen kropje sla telen, dat kon wel eens het gevolg zijn van nieuwe Brusselse regels. Die komen er na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie vorig jaar juli. Dat besliste dat alleen door Europa gecertificeerde zaden nog verkocht mogen worden.

Tot nu toe geldt een uitzondering voor kleinschalige tuinbouw: alle zaden mogen vrij verhandeld en verkocht worden. De AVVN, de belangenorganisatie voor hobbytuinders, is boos. 'Als de nieuwe verordening er komt, mogen wij zaden van in onze moestuintjes gekweekte gewassen niet meer met elkaar ruilen, weggeven of verhandelen,' zegt Chris Zijderveld, voorzitter van de AVVN tegen het AD.

De nieuwe verordening is volgens hem het gevolg van een succesvolle lobby van grote biotechbedrijven als Monsanto, DuPont en Bayer. 'Er dreigt een monopolie waarbij straks slechts hun zaden nog gebruikt mogen worden. En die zaden worden ook nog eens genetisch gemanipuleerd, zodat ze slechts met hun chemicaliën bevloeid en besproeid kunnen worden.'

Verzet
Inmiddels groeit het verzet onder hobbytuinders echter snel. In Oostenrijk beginnen belangenclubs als Global 2000 en Arche Noah al en petitie tegen de EU-plannen. Ook in Duitsland en België kraait verzet. In ons land wil CDA-Kamerlid Jaco Geurts opheldering van staatssecretaris Dijksma (EZ). 'Bemoeizucht van Brussel is op dit punt volstrekt onnodig. Omdat er zaken voor de grote landbouw geregeld moet worden, hoeven kleine tuinders daarvan niet de dupe te zijn,' aldus Geurts, wiens ouders zelf een moestuin hadden.

2-5-13 - 10:16  bron: Algemeen Dagblad

Zaadbestelling

De zaadbestelling is dit jaar nagenoeg vlekkeloos gegaan, de problemen zijn zoals we gewend zijn met onze leverancier opgelost. De belangstelling was minder dan vorig jaar, maar ook dit jaar kregen we weer een korting van 45% op alles uit de catologie van de "Tuinboetiek". Wij willen iedereen dan ook weer bedanken voor de gedane bestellingen en hopen dat het volgend jaar nog beter verloopt……. Nu maar hopen op een vruchtbaar jaar met een hoge opbrengst!! Succes!!!!

Met vriendelijke groet Patricia

Barbeque

Drie jaar geleden hebben we een barbeque georganiseerd om iedereen wat beter te leren kennen zonder hun tuinkloffie en “klompen”. Het was de eerste keer en dat viel allemaal nog niet zo mee. Eerst een lokatie zoeken wat al snel het clubgebouw/veld werd van de scouting. Ook mochten we gebruik maken van alle faciliteiten in het gebouw zoals borden, bestek, tafels, stoelen, de keuken en natuurlijk het toilet. Het begin was er! Toen nog het belangrijkste: de mensen. Nou dat viel nog niet mee…… een paar waren er al snel bij( met de opmerking “gezellig”!) hier en daar rondvragen of de mensen interesse hadden en of ze de brieven in het infobord hadden gelezen. Nou bijna niemand dus……. Gewoon volhouden en blijven vragen en zeuren( ”ah joh, kom nou, gezellig, weer eens wat anders). En jawel hoor er kwamen steeds meer mensen bij!! Helemaal goed. Toen de boodschappen doen….pffftttt wat koop je voor 21 man????!!!! Nou ja op is op. Zo, ook weer binnen. Aan de slag in de keuken om alles voor te bereiden. Leuuuuukk……..  Tijd om naar de lokatie te gaan. Toch makkelijk als je er bijna naast woont. Hier de boel opbouwen. Merijn had de barbeque geregeld en zou gaan kokkerellen voor iedereen.(nogmaals bedankt Merijn) Ook heeft hij meegeholpen met opbouwen van de tafels en de partytent boven de barbeque want tja je weet maar nooit hier he! De eerste mensen kwamen binnenlopen en het was meteen al een vrolijke boel. De avond is prima verlopen en toen we klaar waren met opruimen barstte het onweer hevig los. Al met al een perfecte avond. Twee jaar geleden opnieuw een barbeque geregeld. Hopen op net zoveel of liever nog meer animo……….. weer een leuk ploegje(24 man/vrouw/kind). Puzzelen voor de boodschappen en dat viel dit keer zeker niet mee!!!!!! Vorig jaar al het vlees in de aanbieding, nu helaas niks in de aanbieding!!!! Dat wordt lastig met een niet al te groot budget……… We zijn er dit jaar iets bij ingeschoten maar hadden nog een klein overschotje van de eerste keer, dus al met al kwamen we toch weer redelijk uit. Ook de hoeveelheden waren nu iets beter. De restjes onderverdeeld met de “gasten” zodat ze nog na kunnen genieten…….. Vorig jaar helaas geen barbecue gehad in verband met het scoutinggebouw dat vervangen werd. Ook dit jaar gaan we de barbecue (hopelijk) weer organiseren en hopen we nu op meer mensen. Misschien een tip voor onze nieuwkomers: zo kunnen zij gelijk iedereen beter leren kennen en tevens ook mensen van de “andere kant” ontmoeten. Houd u de infoborden op de tuin in de gaten voor verdere informatie!!

De eigen bijdrage voor de komende barbeque zullen dit jaar lager zijn doordat we van de vereniging een kleine bijdrage kunnen ontvangen!!

Bestuur bedankt hiervoor!!!

Tot barbeque-tijd,

Het BBQ-team (Patricia, Marco en Merijn)

Een andere kijk op (on)kruid

brandnetel

Vitamine A,B,C,D,kalk,ijzer,magnesium en kiezelzuur.

Het zit allemaal verpakt in…….

De brandnetel! (Urtica)

Alhoewel vooral de kleine brandnetel onze moestuinen opzoekt, kun je de grote en kleine brandnetel inzetten om deze waardevolle vitaminen en mineralen te gebruiken op de volgende manieren:

• Gebruik alle bladeren om het te bereiden als spinazie.

• Pluk de toppen van de plant, hou ze even in kokend water zodat de prik eraf is en verwerk de toppen meteen in salade of soep.

• Het maken van brandnetelthee is ook een goede mogelijkheid. Voor wat meer smaak kun je er een takje mint of citroenmelisse bij doen.

• De brandnetel verwerken in een wokgerecht of hartige taart is een een prima manier om vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

In oude tijden rolden mensen met reumatische klachten zich door de brandnetels heen om overtollig urinezuur uit hun lichaam kwijt te raken. Wees dus niet te huiverig om met je handen in de brandnetels te komen. Het bevordert de doorbloeding en drijft daardoor urinezuur af die o.a. de oorzaak is van reuma en artrose.

In vroeger tijden maakten men neteldoek uit de vierkante stengel. Na een bepaald procédé kun je de stengel van de plant gebruiken om te spinnen en daarna de draden gebruiken om te weven tot neteldoek.

Behalve voor onze gezondheid verdient dit kruid een plekje in onze tuin. Het maakt de grond lekker rul en de schoenlappers vinden aan de onderkant van het blad een plek om hun eitjes op af te zetten.

Bovendien…………………….gebruik het kruid om de zwarte luis te bestrijden.

Vul hiervoor een plastic emmer van 10 liter met verse brandnetels en giet hem vol met water. Dit mengsel mag 12 tot 24 uur trekken maar niet gisten

Het koudwateraftreksel wordt onverdund over de plant met zwarte luis gespoten. Herhalen mag.

Wat wel mag gisten is de brandnetelgier die bedoeld is om planten te bemesten. De vloeibare mest maakt de plant van binnenuit ongevoeliger voor ziekten en ongedierte. Het is als volgt te maken: doe verse brandnetels in een emmer met het liefst regenwater en laat het mengsel trekken. Roer elke dag de vloeistof flink door, zodat er zuurstof voor het gistingsproces bij komt. Na 2 à 3 weken is het proces klaar. Voor de moestuin wordt de vloeistof in de verhouding 1:10 met water verdund. Voor de kruidentuin is dat 1:20. Een flinke scheut direct bij de wortels is voldoende om de planten van deze bemesting te laten profiteren.

Geniet volop van dit waardevolle kruid en vind je de prik vervelend, pluk ze dan met de haartjes naar boven.

Groetjes van Maria